Automatizace procesu náboru zaměstnanců
Jedním z největších výzev pro oddělení HR je vyhledávání, vybírání a nábor nových zaměstnanců. Tento proces…
Zpětná vazba se již stala nedílnou součástí pracovního života. Ne každý ji ale dokáže uchopit tak, aby opravdu pomáhala v rozvoji. Nesprávně podaná zpětná vazba může opravdu hodně ublížit.
Proto forma i způsob, jakým ji podáváme je velice důležitá. Více o zpětné vazbě mluvíme v předchozím článku také zde.
V tomto článku se detailněji podíváme na to, jaké generace se na pracovišti potkávají, jaké jsou jejich obecné charakteristiky i jakou vyžadují zpětnou vazbu. Zároveň bychom chtěli upozornit na to, že nechceme generalizovat nebo paušalizovat. Jde spíš o zorientování se na pracovním trhu a na poukázání toho, že každá generace může mít jiné požadavky na zaměstnavatele.
Nejdřív si pojďme ukázat, jaké generace se nám na pracovišti potkávají a čím se liší, viz obrázek:
Na tomto obrázku je vidět, že se každá generace snaží poučit z toho, co podle nich ta předchozí generace nedělala nebo dělala “špatně”. Nesmíme však zapomínat na to, čeho si na ostatních vážíme a to se také pokusme aplikovat do svého pracovního i osobního života.
Pokud máte co říct a vaším cílem je rozvíjet, pochválit nebo posunout daného člověka k lepším výsledkům, dávejte zpětnou vazbu co nejčastěji. Pokud je zpětná vazba účelová a dobře cílená, ocení to i starší generace. Pokud by to měl být jen další nástroj k trestání, není to ta správná cesta. Jakýkoli tlak nebo trest se v tomto (ani v jiném) případě rozhodně nevyplácí.
Nepravidelná nebo chybějící zpětná vazba může negativně ovlivnit produktivitu a motivaci zaměstnanců. Pravidelná zpětná vazba naopak může pomoci tuto situaci zlepšit a zajistit, aby lidé cítili, že managementu na jejich výkonu a rozvoji záleží.
Pokud dáváte zpětnou vazbu, měli byste být konkrétní a neměli byste mluvit za nikoho dalšího. Buďte také připravení na to, že pokud dáváte konstruktivní zpětnou vazbu, nemusí se to setkat hned s pochopením. Lidé můžou mít odlišný pohled na věc. A je to tak v pořádku. Rozhodně není od věci si vyslechnout i druhou stranu s empatií a klidem. Vždy zachovejte profesionalitu a lidskou tvář. I dialogem se dají urovnat, pochopit nebo posunout věci tam, kam chcete.
Pokud tedy chcete, aby byla zpětná vazba opravdu účinná, dbejte jak na generační, ale i na kulturní a hlavně osobnostní rozdíly. Pokud to dokážete, pak si můžete gratulovat – právě jste získali účinnou metodu pro rozvoj vašeho týmu.
Jedním z největších výzev pro oddělení HR je vyhledávání, vybírání a nábor nových zaměstnanců. Tento proces…
Využití digitálních nástrojů pro efektivní řízení projektů a plánování práce může být pro vedení firmy…
Účetnictví v cloudu je digitální nástroj, který může být pro oddělení Finance velmi užitečný. Jedná…